Is een plug-in hybrideauto nog interessant?

Naast de volledig elektrische auto’s zijn er ook nog talloze plug-in hybride auto’s op de markt. Welke fiscale voordelen bestaan daar nog voor en hoe aantrekkelijk is zo’n plug-in hybride auto nog? En blijft dat de komende jaren zo? 

Update?

Elektrische auto’s hebben fiscaal wel hun beste tijd gehad. Vanaf 2020 wordt bijvoorbeeld de bijtelling verdubbeld naar 8%. Plug-in hybrideauto’s genieten al langere tijd minder fiscale voordelen, dus rijst de vraag hoe aantrekkelijk zo’n plug-in hybride nog is?

Bijtelling

De bijtelling voor de plug-in hybride auto bedraagt sinds 2017 22%, dus net zo veel als bij een normale auto. In de jaren voor 2017 was de bijtelling lager. Om precies te zijn 7% in 2014 en 2015, en 15% in 2016. Die bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden, ook bij tussentijdse verkoop van de auto en dus ook als u een gebruikte auto koopt. Daarna krijgt u de bijtelling volgens de dan geldende wetgeving. Voor een plug-in hybride auto van bijvoorbeeld november 2016 geldt dus nog tot en met november 2021 een bijtelling van 15%. Na 60 maanden gaat de bijtelling van 25% gelden.

Andere autokosten

Motorrijtuigenbelasting

Ook de motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride auto (maximale CO2 -uitstoot tot 50 gr./km) is lager dan voor een normale auto. U betaalt namelijk 50% van het normale tarief en volgens de voorstellen die op Prinsjesdag gepresenteerd zijn, blijft dat zo tot en met 2024. In 2025 betaalt u 75% van dit tarief en vanaf 2026 gaat u ook voor deze auto’s de volledige motorrijtuigenbelasting betalen.

Korting bestelauto’s?

Voor plug-in hybride bestelauto’s krijgt u daarnaast een korting op de motorrijtuigenbelasting door een vermindering van het gewicht van de auto met 125 kilo. Dit vanwege het extra gewicht van de noodzakelijke batterijen. Deze vermindering blijft volgens de op Prinsjesdag gepresenteerde voorstellen tot en met 2025 gehandhaafd.

BPM

Bij de aanschaf van een nieuwe plug-in hybride auto betaalt u ook minder bpm. De bpm is tegenwoordig gebaseerd op de CO2-uitstoot en die is voor een plug-in hybride auto nu eenmaal minder dan voor een vergelijkbare normale auto. Hierdoor is ook de btw-component in de eindprijs hoger. Dit is belangrijk voor ondernemers, want de btw krijgt u in eerste instantie volledig terug. Houd dit dus in uw achterhoofd wanneer u in de showroom de prijzen naast elkaar ziet.

Zuinig?

Een plug-in hybride auto is niet volledig elektrisch, maar afhankelijk van uw gebruik wel zuiniger dan een vergelijkbare auto die volledig op benzine rijdt. Bovendien kunt u een plug-in hybride auto eventueel zelf opladen met behulp van zonnepanelen en zonnen-energie.

Wat kunt u hiermee?

Plug-in hybrideauto’s zijn momenteel in fiscaal opzicht op tal van punten voordeliger dan een normale auto. Dat blijft ook nog een aantal jaren het geval, al worden de voordelen wel langzaam afgebouwd. Dat geldt ook voor de elektrische auto’s, al zijn die voordelen nog steeds een stuk groter. Zo kennen elektrische auto’s nog steeds een lage bijtelling en plug-in hybrideauto’s niet meer. Rijdt u de auto echter niet op de zaak, dan is dit punt voor u niet van belang. Plus dat een plug-in hybride auto de nadelen van een elektrische auto, met name de vaak beperkte actieradius, niet kent. Plug-in hybrideauto’s zijn dus nog best een optie.

 

 

 

Bron: indicator Tips & Advies